Is werkgever altijd verplicht overuren uit te betalen bij ontslag?

Praktische vraag.
Stel je hebt 390 overuren opgebouwd over de afgelopen 4 jaar en de mondelinge toezegging dat overuren niet verlopen of verdwijnen. In principe is met aanname afgesproken dat meeruren tijd voor tijd is. Echter nu wil de werknemer ontslag nemen en de overgebleven uren uit laten betalen, want niet voldoende tijd meer om uren op te nemen.
Je raad het al, de werkgever zegt uhhh hoe bedoel je?
Er is toch wel een wettelijke regel dat daar iets in bepaald?

5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
tijd voor tijd is tijd voor tijd
tinus1969
5 maanden geleden
@ronron1212 waar staat dat? Bron?
tinus1969
5 maanden geleden
Je kunt iig meteen stoppen met werken
Inekez1
5 maanden geleden
Als het ontslag een paar maanden later ingaat en de werknemer wordt in de periode doorbetaald zonder te hoeven werken, dan is het toch opgelost? Als de werknemer zelf ontslag neemt en niet voldoende tijd heeft om de uren op te nemen, dan neemt ie te vroeg ontslag. Voor werkgever maakt het dan eigenlijk niet veel uit of die overuren in een paar maanden worden uitbetaald zonder dat de werkgever komt werken (tijd voor tijd), of dat dat nu gebeurt bij direct ontslag. Wettelijk is geregeld dat dit soort afspraken worden gemaakt in een arbeidsovereenkomst en/of coa. Kijk dus even na wat er staat in de cao die bij jullie geldt.
mikeybaco
5 maanden geleden
Medewerker begint 1 februari bij ander bedrijf. Werkgever wil dat medewerker in resterende periode max 2 weken 32 u pw vrij neemt en dus 64 uur opneemt. De andere tijd moet hij doorwerken om alles af te wikkelen en over te dragen. Blijven dus nog steeds ruim 300 onbetaalde gewerkte uren over.
Inekez1
5 maanden geleden
Ik snap dat de werkgever dat wil.... Ik zou eens goed uitzoeken wat er in de cao staat. Normaal heeft een werknemer een opzegtermijn van 1 maand. Het is reëel dat werkgever verlangt dat binnen die ene maand nog wel lopende zaken worden afgerond en/of overgedragen. Maar het lijkt mij niet reëel dat dat nog zoveel tijd moet kosten dat er in 2 maanden maar 64 vrije uren kunnen worden opgenomen.
Inekez1
5 maanden geleden
Dat werknemer 1 februari elders gaat werken, wil toch niet zeggen dat hij ook per 1 februari bij huidige werkgever uit dienst moet?
ronron1212
5 maanden geleden
@Inekez werken bij een ander en de vrije tijd opnemen bij de ander?
Inekez1
5 maanden geleden
Werken bij bedrijf B en vrije dagen opnemen bij A. Misschien kan of mag dat helemaal niet (ik heb het nooit geprobeerd) maar het lijkt mij een simpele oplossing.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
@Inekez1 Daar komt de belastingdienst: "Oh u heeft twee banen? Mag ik even vangen alstublieft dankuwel...
TurfGraver
5 maanden geleden
Belastingdienst komt ook aankloppen als je het laat uitbetalen.

Geef als eerste antwoord